Friday 23 March 2012

Saya Sayang Kamu

salam

Kebelakangan ini banyak yang kita dengar dan baca tentang remaja yang diculik. Walaupun saya tidak mempunyai seorang anak atau adik yang masih bergelar remaja tapi saya masih mempunyai anak-anak sepupu yang seusia remaja linkungan 12 thn - 20 thn. Membaca berita kehilangan remaja di dada akhbar atau secara online membuatkan hati saya bimbang jika berlaku sesuatu pada anak2 sepupu terdekat saya. Saya memang rapat dengan diorang. Dan saya memang mementingkan hubungan kekeluargaan.  Tapi setiap kali membaca sesuatu yang tak baik saya panjatkan doa semoga ALLAH jauhkan segala musibah itu menimpa keluarga saya. Minta dijauhkan. 

Kehilangan anak remaja samada diculik atau mengikut teman lelaki itu adalah satu isu. Tapi kita sebagai ibu bapa jadikan anak itu sebagai kawan atau sahabat kita. srapati mereka upaya mereka dapat share apa yang mereka nak dari kita sebagai ibu bapa mereka. saya memang tidak pandai nak mengajar semetelah lagi saya belum menjadi seorang ibu tapi hati ini dianugerahkan sikap mengambil berat. mungkin juga sebab saya adalah seorang wanita. bila terbaca tentang sesuatu kehilangan, saya dapat rasakan hati seorang ibu yang risaukan keadaan anaknya yang diculik atau dilarikan atau memang melarikan diri.

Saya yang dah menghampiri umur hmpr 30 tahun nie..wuhuhu..seram je umur tue.tp apa ada pada umur kan klu umur bertambah pun kita masih tidak matang..hurmm..berbalik pada apa yg saya nak gtau, dgn umur saya yg mcm nie pun mak saya tetap risaukan saya. ke mana saya pergi mesti saya update kat mak saya. sebab tue saya dapat rasakan kerisauan seorang ibu pada anaknya apatah lagi adik2 kita yang muda belia ini..hurrmmm..

saya tak mahu menuding jari untuk menyalahkan sesiapa sebab saya pun tak tahu masalah mereka di luar sana. tapi pengalaman berhadapan dengan pelajar2 saya yang bermasalah membuatkan saya banyak berfikir. biarlah saya simpan apa yang mereka share pada saya. tapi insyallah saya cuba membantu apa yang patut untuk selesaikan kemelut mereka. 

Mana yang mendengar kata..alhamdullilah saya panjatkan kesyukuran tetapi ada juga yang mengambil keputusan yang drastik, tapi saya tak boleh memaksa itu kehendak mereka. remaja yang tengah memberontak kita mmg tak boleh paksa mereka mengikut kehendak kita. zaman kita tak sama dengan zaman mereka sekarang.cuma yang termampu saya lakukan iaitu share pengalaman saya pada mereka untuk berikan mereka motivasi menempuhi hidup yang mencabar ini.

Saya memang sayang pada anak-anak remaja ini..sayang sangat sebab mereka semua harapan bangsa untuk akan datang. Saya ingin menjadi seorang sahabat kepada mereka supaya saya boleh mendengar luahan hati mereka tapi yelah setakat mana yang saya termampu..Cuma saya mampu panjatkan doa  semoga adik-adik remaja dilindungi dengan rahmat ALLAH.amin..

* K.long (Nurhana Fatihah), K.Chik (Nurhana Nasuha)..Che Ngah sayang korang..salam sayang n jaga diri baik2 k.. :)

No comments:

Post a Comment